Telefonia w chmurze – przyszłość czy przejściowe zjawisko?

W ostatnich latach szeroką popularność zdobył tzw. cloud computing czyli, najprościej mówiąc, przenoszenie danych firm na specjalny serwer, tzw. chmurę. W dobie komputeryzacji również nasze prywatne telefony i komputery stały się małymi ośrodkami, w których dane przechowywane są przez różne portale, aplikacje czy serwery. Dotyczy to zarówno danych, które są jawne, np. naszego imienia czy miejsca zamieszkania, jak i informacji, których nie chcemy czasem zdradzać nawet znajomym. Do takich informacji należy np. nasz numer PESEL, numer karty płatniczej, a nawet nasze poglądy polityczne czy religijne.

Najbardziej znaną powszechnie chmurą jest Dysk Google,  na którym możemy przechowywać wszystkie pliki, które „przewiną się” przez nasze konto Google. Wciąż jednak mówimy głównie o prywatnych danych i danych internetowych.  A przecież także w naszych środowiskach zawodowych bardzo często korzystamy z serwerów, na których umieszczamy m.in. kopie umów, naszych dokumentów itp.  Ale to jednak nie wszystko. W każdej firmie bardzo istotna jest komunikacja, zarówno ta zewnętrzna z klientami, jak i wewnętrzna, między pracownikami poszczególnych działów. Jednym z kanałów wszelakiej komunikacji zawodowej jest telefon, także z pozoru odchodzący już do lamusa telefon stacjonarny. Z pozoru, bowiem coraz popularniejsze staje się włączanie do firmowej „chmury” również ich. Takie rozwiązanie pojawia się już m.in. w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych. Czy jednak to rozwiązanie ma szansę stać się przyszłością komunikacji firmowej, czy jednak okaże się tylko przejściowym zjawiskiem na drodze ku innym, bardziej nowoczesnym rozwiązaniom?

 Polsce funkcjonuje już platforma pozwalająca na komunikację i współdzielenie zasobów pracownikom organizacji zarówno wewnętrznie jak i zewnętrznie. Mowa o takich funkcjach jak telefonia, IVR, konferencje, obsługa call-center, itd. Obsługa całego ekosystemu jest na zewnątrz i zintegrowanw firmie jako rozwiązanie chmurowe. System Universe zawiera w sobie wiele usług komunikacyjnych niezbędnych dla firm, m.in. podczas prowadzenia telekonferencji czy w trakcie komunikacji z pracownikiem, który jest daleko. Ta druga opcja pokazuje, jak dobrze chmura sprawdza się w obszarze telekomunikacji, kiedy pracownika nie ma w firmie. Dzięki tej usłudze ma on dostęp do wielu metod komunikacji, niezależnie od tego, w jakiej lokalizacji się aktualnie znajduje, co zdecydowanie poprawia jego produktywność oraz ułatwia współpracę z innymi pracownikami. Obsługa tego rozwiązania również nie jest trudna. Wystarczy, bowiem tylko myszka komputerowa, za pomocą której można zmienić parametry i dostosowywać indywidualną organizację Universe tak, aby odpowiadała ona potrzebom firmy. Nie ma żadnych potrzeb aby firma czy pracownicy posiadali kompetencje z zakresu IT aby w pełni skonfigurować i korzystać z systemu Universe. Zaletą zastosowania chmury w obszarze telefonii jest również stabilność i gwarancja bezpieczeństwa. System posiada backup, dzięki któremu możliwe jest jego  nieprzerwane działanie. Całość jest też nieustannie monitorowana przez pracowników  i zespół techniczny. Wiele firm rezygnuje z inwestycji w nowe technologie, bardzo często ze względu na obawy o koszty, jakie trzeba będzie ponieść przy wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań. Universe skutecznie rozwiewa je.

Z jej wdrażaniem nie są związane inwestycje w infrastrukturę czy opłaty serwisowe, licencyjne lub utrzymaniowe. Jedyny koszt, jaki ponosi klient to niewielka opłata abonamentowa. Dzięki ograniczeniu wydatków na utrzymanie własnej infrastruktury i rozwiązań oraz na rozwiązania zlokalizowane poza firmą (w chmurze),  zmniejszone zostają również koszty inwestycyjne oraz operacyjne. Jedyny koszt jednorazowy jaki może (ale nie musi) się pojawić to telefony biurkowe. Ale te należy również nabyć kiedy firma decydowałaby się na uboższe w możliwości i droższe kosztowo rozwiązanie – własna centralka telefoniczna w biurze. Wyżej wymienione argumenty rozwiewają wszelkie wątpliwości, jakie może mieć firma rozważająca korzystanie z chmury również w obszarze telekomunikacyjnym. To pokazuje również, że tak wiele opcji przy niewielkim nakładzie kosztów jest bardzo opłacalne dla firm, a dzięki temu telefonia w chmurze ma ogromna szansę stać się rozwiązaniem przyszłości.


Marcin Marciniuk Business & Product Developer, Firstcom  Europe Sp. z o.o.

Author: redakcja