Motoreduktor to urządzenie, którego zasada działania jest dość prosta. Składa się on z silnika, wału wejściowego, przekładni i wału wyjściowego. Całość zamknięta jest w obudowie, która – co ciekawe – jest stale udoskonalana m.in. przez inżynierów pracujących w firmie NORD.
Integralna obudowa UNICASE – podstawa motoreduktora
Od lat 80. ubiegłego wieku motoreduktory umieszcza się w obudowie blokowej UNICASE. Jest to rozwiązanie, które wyróżnia się prostą, zwartą konstrukcją, niewielkimi rozmiarami oraz maksymalną precyzją wykonania.
Dzięki temu udało się wyeliminować naprężenia, które w toku pracy mogłyby doprowadzić do zniszczenia przekładni. Rozwiązanie to zostało wprowadzone przez firmę NORD i do dziś jest standardem w wielu analogicznych rozwiązaniach.
Najważniejsze cechy motoreduktorów NORD
- Moc – motoreduktor NORD charakteryzują się dużą odpornością na przeciążenia. Uzyskany przez nie moment obrotowy wynosi maksymalnie 282,000 Nm (niutonometrów). Z kolei dzięki zastosowaniu nowoczesnych przekładni istnieje możliwość uzyskania przełożenia do 30.000:1.
- Uniwersalność – motoreduktor to urządzenie, które można zainstalować w praktycznie dowolnym układzie napędowym. Istnieje też możliwość implementacji w układzie hamulców i innych rozwiązań.
- Modułowa konstrukcja – produkty NORD są ze sobą kompatybilne. Oznacza to, że przekładnie można łączyć z dowolnymi silnikami tego producenta.
Gdzie można wykorzystać motoreduktory?
Motoreduktor to urządzenie o wszechstronnym działaniu. Korzysta się z niego m.in. w branży spożywczej, w której szczególnie istotna jest higiena (gładkie, łatwe w czyszczeniu powierzchnie) i wysoka sprawność całego układu.
Motoreduktory są też bardzo często wykorzystywane np. w logistyce wewnętrznej. Służą one do wprowadzania w ruch przenośników, które transportują ładunek na dużych dystansach. Zastosowanie do ich napędu silników IE5 pozwala znacznie obniżyć koszty eksploatacyjne układu, a także zaoszczędzić energię.
Rodzaje motoreduktorów
Motoreduktor to urządzenie, które występuje w kilku różnych konfiguracjach. Różnice między nimi polegają głównie na rodzaju zastosowanej przekładni. Mamy więc do czynienia z układami:
- walcowymi prostymi, gdzie występuje uzębienie skośne, a wały wejściowy i wyjściowy są względem siebie usytuowane współosiowo,
- walcowymi płaskimi, gdzie osie silnika i wału wyjściowego są względem siebie przesunięte równolegle, co przekłada się na bardziej kompaktową budowę,
- stożkowymi, gdzie przekładnia kątowa (z uzębieniem skośnym) jest zaprojektowana tak, aby obydwie osie były usytuowane względem siebie pod kątem 90 stopni,
- ślimakowymi, gdzie przeniesienie momentu obrotowego odbywa się za pomocą ślimacznicy.
Reasumując, motoreduktor jest kluczowym elementem wielu nowoczesnych systemów napędowych o podwyższonej sprawności.